10 November 2010

Alia

Tujuh bulan sudah berlalu. Namun masih tiada khabar mengenai Imran. Rindu menjengah diri Alia.
"Assalamualaikum Alia." tegur Asma', sahabat baiknya dari zaman persekolahan.
"Waalaikumussalam. Eh, Asma'. Awak dari mana ni?"
"Saya dari library. Awak buat apa kat sini sorang2? Teringat kat buah hati ke?"
"Mengarut la awak ni. Saya tengah tunggu kawan tapi tak jugak nampak batang hidung. Nasib baik la jumpa awak, xdela bosan sangat."
"Kawan ke buah hati? (sambil tersenyum.) awak, saya tak boleh lama kat sini, saya ada kelas nanti. maaf ye awak."
"Kawan la awak. Em, okay, jumpa lagi. hati-hati awak."
Sekejap saja Asma' sudah hilang dari pandangan Alia. Dari dulu sampai sekarang xjugak berubah. Masih kepoh tapi tetap cun. Tiba-tiba telefon Alia berdering. Geram mula menguasai diri apabila melihat nama yang tertera di skrin.
"Assalamualaikum. eh, awak kat mane ni? jadi datang x? jenuh saya menunggu kat sini."
"waalaikumussalam buah hatiku. aih, janganlah marah awak, nanti cepat tua, xcun la nanti."
"Xkisah la cun ke xcun. awak kat mane ni?"
"tapi saya tetap sayang awak. hehe. saya kat depan awak."
Alia bangun dan menuju ke kereta yang di park in di hadapan dia.
"kita nak ke mana ni?"
"saya nak bawa awak pegi makan."
Alia menurut tanpa bantahan. di dalam kereta Alia hilang dalam alamnya sendiri. Is memandu dengan tenang sambil sesekali menjeling Alia di sebelahnya.
"awak suka pantai kan? Jom turun. Saya dah lapar ni."
"kenapa tiba-tiba awak bawa saya datang sini?"
"nothing. saja teringin nak makan kat pantai."
Mereka berdua beriringan masuk ke Restoran Seri Bayu. suasananya sangat indah di petang itu.
"Allah selamatkan kamu. Allah selamatkan kamu. Allah selamatkan Nur Alia. Allah selamatkan kamu."
segera Alia berpaling ke belakang dan kawan-kawannya seramai 10 orang menanti Alia untuk meniup lilin di keknya.
"thanks guys. i'm totally forgot today is my birthday."
"Ko ni memang Alia, study sampai lupa birthday sendiri. kesian parents ko, penat dorang lahirkan ko." usik Ali. mereka meraikan Alia dan sesudah itu Is menghantar Alia pulang.
sampai di hadapan rumah Alia, Is menhulurkan kotak kecil berwarna hijau dan sejambak bunga lavender.
"Alia, ni untuk awak."
"Apa ni Is?"
"Saya nak awak jadi permaisuri hati saya. walaupun saya tahu hati awak bukan untuk saya, tapi saya tetap akan tunggu awak sehingga awak bagi saya peluang."
"Is. saya tetap akan tunggu Im. saya minta maaf."
"sampai bila Lia? dah 7 bulan tiada khabar mengenainya.kalau dia benar2 sayangkan awak, pasti dia hubungi awak.tapi ni tak, dia biarkan awak sorang2. saya tak sanggup tengok wanita yang saya sayang sedih. saya nak bahagiakan awak. tolong bagi saya peluang Alia. "
"em. bagi saya masa Is."
"take your time my dear. i'll wait 4 u."
alia berlalu tanpa melihat Is. air mata bercucuran mengenagkan nasib cintanya. mahukah dia memberi peluang kepada Is? atau terus menunggu Im yang langsung tiada khabar berita? hanya pada Allah dia berserah.
"
"

No comments:

Post a Comment