16 January 2011

sistem 5 S

Rutin ku pada 15Jan..
-bangun awal2 pagi...kena thn telinga dgr my mum mengadu ketidakpuasan hatinye...
-pegi pasar beli kelapa muda nak makan dgn pulut...
-drive pegi Pejabat Daerah Setiu, ofis my mum...
-dorg ade gotong royong...aku pegi menyibuk... =)
-balik petang...tido...nk p pantai, NOT allowed... =(


Pengalaman berada di ofis kerajaan separuh hari...banyak jugak yang aku dapat thru observation...kmudian, hypothesis has been made...kononnya nak meng'upgrade' kn khidmat, tp xbersama dan bersatu utk mencapai objektif yg di'aim'kan...ade yg give 100% tp ade yg xbg kerjasama...majority yg keje kat situ org Melayu, khidmatnye majority utk org Melayu, dan berjuang di tanah Melayu...macam ade kekurangan...aku nak tolong pun, aku masih lg anak kecik yg mungkin tidak mendapat perhatian dr org atasan...lgpun aku bkn sape2...yg mampu utk mengubah sesuatu seperti itu..kerana aku masih lg sedang berjuang utk bersedia ke arah itu..tp aku respect dorg, mereka dpt bekerja mematuhi arahan ketua dan menghormati "Clerk Chief" mereka walaupun beliau seorg perempuan..(that's my mum...hehe) dah...cukup setakat ni...
Back to origin..mereka gotong royong sebab ade sistem 5S yg dorg kena folow..ape ntah..aku lupe ape BM nye tp jepun ade dia punye long cut...hehe.." seiri,seiton,seiso,seiketsu,shitsuke"__ "tidiness,orderliness,cleanliness,standardization,discipline" ....5S was invented in Japan.
--> seiri brings the meaning of throw away all rubbish and unrelated materials in the workplace.
--> seiton means set everything in proper place for quick retrieval and storage.
--> seiso means clean the workplace; everyone should be a janitor.
--> seiketsu means standardize the way of maintaining cleanliness.
--> shitsuke means practice 5S daily, make it a way of life which also means commitment. =)

thats ol..hopfuly students kt luar sane pn practice dis 5S rules...(tuju utk diri sendiri, rumets, n housmates...)

2 comments:

  1. nasib baik x dituju kpd bukan student..hehe :D

    ReplyDelete
  2. eh...lupe lak ade yg bkn student...hehe
    tp xpe, nti org 2 keje jgk kn...so, 5s sngt ditujukn kpd org 2.... =)

    ReplyDelete